FINNFOAM INFRA PANEL ER EN PATENTERET LØSNING TIL GÅ- OG CYKELSTIER SAMT VEJE, DER ER KLASSIFICERET TIL LAVERE HASTIGHEDER

Hos Finnfoam har vi undersøgt udviklingspotentialet for veje med let trafik, altså gå- og cykelstier. Nuværende fremgangsmåder for fundering af en sådan vej er både besværlige og dyre, og resultaterne er sjældent holdbare i længden, da der ofte er dårlige forhold under konstruktionen. Dette medfører, at der allerede efter nogle år ses skader på overfladen såsom revner eller frostskader i asfalten.

Som et resultat af projektet blev den patenterede Finnfoam INFRA-plade udviklet, designet til netop dette formål. Pladen er forstærket på begge sider med et glasfibernet og cementmørtel.

FINNFOAM INFRA-plade

Princippet bag den cementbelagte Finnfoam INFRA-plade er dens væsentligt højere bæreevne sammenlignet med standard Finnfoam XPS. Dette muliggør skabelsen af et fordelingslag oven på jord med lav bæreevne. Løsningen kan føre til betydelige besparelser i funderingsomkostninger, da veje eller fortove kan anlægges uden omfattende jordudskiftning/stabilisering. Selvom standard Finnfoam XPS kan bruges til at reducere jordudskiftning, tilbyder INFRA-pladen yderligere fordele.

Finnfoam INFRA-pladens størrelse er 600 x 2 600 mm, og de fås i en tykkelse på 50 mm. For objekter, der kræver tykkere isolering til frostbeskyttelse, kan dette opnås ved at kombinere INFRA-plader med standard XPS-plader. Den samlede isoleringstykkelse bestemmes ud fra antallet af kuldetimer i området og installationsdybden, ifølge standardmetoden for frostbeskyttelsesdesign. Pladernes korttids trykstyrke er ≥ 400 kPa, og den langtidsholdbare trykstyrke er ≥ 180 kPa. Elasticitetsmodulet for Finnfoam INFRA-paneler er ≥ 19 000 kPa, og bøjningsstyrken for 50 mm tykke plader er ≥ 1 200 kPa.

Princippet for løsningen er at sprede et tyndt lag sand over den jævnede grundjord. Finnfoam INFRA-pladerne er nemme at installere på den glatte sandbase. Over panelerne lægges en belægning bestående af 150–300 mm knust sten og asfalt eller lignende materiale. Denne konstruktion passer også til anlæg af større veje, men da er fordelene mindre, da sådanne anvendelser kræver et tykkere lag af knust ballast, 500–700 mm, oven på isoleringen for at forhindre, at vejoverfladens temperatur ændres for hurtigt, hvilket kan forårsage glat føre gennem rimfrost. Løsningen er testet flere steder med meget positiv feedback og resultater.

Om sommeren 2014 blev en gå- og cykelsti på over 200 meter anlagt i Björneborg til testformål, hvilket viste, at løsningen kunne reducere funderingsomkostningerne. Langsigtede tests har også bekræftet, at konstruktionen fungerer som tilsigtet. I løbet af nogle år har konstruktionens udvidelse og sammentrækning været inden for ±1 mm. En sammenlignelig kontrolstrækning af vejen blev funderet med traditionelle metoder, der indebar en betydelig jordudskiftning.

Når du bruger Finnfoam INFRA-plader i et projekt, er det vigtigt at inkludere frostisolering rundt om konstruktionens kanter